Alla inlägg den 16 september 2007

Av Ewa - 16 september 2007 16:13

En rubrik som ger associationer. Verkligheten bakom rubriken är att de nämnda husdjuren är dammråttor. Elin och jag har veckostädat (tre veckor sedan sist) och dammråttorna var i plural, lindrigt uttryckt. Nu är det väldigt rent och fint och fräscht. Marsvinen har oxå fått städat hos sig och både Elin och jag har duschat. Unket är borta!


Pär sms:ade för en stund sedan för att meddela att han hade släppt av sin pappa i Stockholm och var på väg hem. De måste ha sträck-kört om det inte tog längre tid än så; det var planerat att de skulle åka från Byxelkrok vid tio-tiden.


Elins fot är så gott som hel igen. Hon tog en (väldigt) sen och lång kvällspromenad igår med en kompis och var inte hemma förrän klockan hade passerat 23.30 Det började med att hon skulle vara hemma klockan 23, men hon ringde och förlängde och loooovade att inte bli senare än 23.30 Det är bra att hon ringer, tycker jag, men faktum kvartstår att hon var försenad, så nu har hon utegångsförbud i en vecka dvs hem direkt från skolan och stanna här och inga kvällspromenader. Hon protesterade faktiskt inte. Hmm...


Sent igår kväll gjorde jag varm choklad på mjölk och O'boy-pulver. Det händer inte så ofta nu för tiden eftersom jag har dragit ned på mjölk-drickandet för att inte tala om hur sällsynt det är att jag har vispad grädde i..... Det är rent sorgligt! :(   I alla fall, så tog jag min mugg (som är vit och har två vinterklädda björnar på ena sidan) och kröp upp i soffan med min enorma röda fleece-filt och läste ut "Oskuld och erfarenhet". Myyysigt och gott. Mjukt i magen. ,Boken var ganska bra. Det är en tids-trogen historisk roman med detaljerade miljöer och människor. Det är skönt att läsa den sortens roman emellanåt där tempot inte är så högt och språket inte så grovt. När jag hade lagt den i trappan för fortsatt leverans till bokhyllorna på övervåningen, så lade jag mig i sängen och började läsa "Mord i Garnethill" av Denise Mina och fastnade i den en hel timme. Klockan hann bli två (igen!), men det var inga problem att somna. Klockan ringde halv åtta och jag gick till köket där jag möttes av sex vrålande marsvin. God morgon, på er oxå!


Elin gillar film nästan lika mycket som jag och vi håller ofta varandra sällskap vid DVD:n. Jag är ju några år äldre, jag har livserfarenhet och jag är kritisk, så ibland är det nog inte så lajbans att kolla på film med mig. Det är i alla fall lite roligt när Elin ibland påminner mig om en kommentar som jag har fällt (oftast angående klyschor och fördomar) och sedan säger att det ju faktiskt stämmer. Det är alltid bra att vara kritisk, men det får inte bli så att man aktivt letar efter något att anmärka på eller att man är så pass kritisk att ingenting är bra till slut. Det är helt klart de amerikanska filmerna som dominerar i antal för mig och det är den enda fördelen med USA, att de har en mass-produktion av filmer. Här är några av de vanligaste klyschorna/fördomarna som jag kommer på just nu:


1. När en person har glasögon och ska piffas till, så byter de ALLTID till linser.


2. När en person har glasögon, så är de alltid översmarta, tråkiga, pedantiska och helt hopplösa i sociala sammanhang. (Har jag nämnt att jag själv har glasögon?)


3. När en person ska förfulas, så får de glasögon.


4. En person som är ursnygg som vuxen, men hade en tuff barndom som alltid innebar att personen var tjock, hade tandställning och - just det - glasögon.


5. Kvinnor kan bli kära i män som är tjocka och/eller har glasögon och det är på fullt allvar. Vänd på förhållandet och det blir mer av en komedi. Det KAN tolkas som att kvinnor har förmågan att se mer än vad ytan visar.


6. När en kvinna är lättklädd eller helt naken, så blir det alltid sexigt. Om en man är lättklädd eller naken, så blir det ofta komedi. Varför? Manskroppen är väl inte mer fånig än vad kvinnokroppen är?


7. Killar verkar alltid tycka att det är vansinnigt upphetsande med tjejer som har sex med varandra medan tanken på killar som har sex med varandra är fruktansvärt sjukt och äckligt. Dubbelmoral de luxe!


8. När en person från USA kommer i kontakt med en europé (den vanligaste kombinationen är väl USA + england), så är det alltid mer positivt för europén med en amerikan som är mindre hämmad och mer äventyrlig.


Hör av er om ni kommer på fler exempel!


Adjö.

Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards