Alla inlägg den 24 augusti 2007

Av Ewa - 24 augusti 2007 15:30

Skrivarkursen som jag skulle ha gått den 15-16 september har blivit inställd pga för få deltagare och det blir inga fler tillfällen förrän till vårterminen.

Skit!


Nu är det så där dj-a varmt igen, termometern visar 25,7 grader och det är pricken över i tillsammans med förkylningen.

Skit!


Jag köpte senaste numret av "Må Bra" idag mycket tack vare ett medföljande häfte om hur jag kan effektivisera promenerandet och därmed öka på viktminskningen. En artikel handlar om en kvinna som genom tuffa promenader och ändrad kosthållning har gått ned 16 kg på fem månader. Varför inte jag? Jag VET att min kosthållning är helt ok och tränar gör jag redan (när jag är frisk, vill säga).

Skit!


Jag är inne i en "oflyts-period" och dessutom närmar sig tidpunkten för att ansöka om förlängd sjuersättning vilket innebär att jag måste ha kontakt med FK igen.

SKIT!


Apropå FK, så såg jag ännu ett inlägg i sjukskrivning-passiviserar-debatten.

När debatten drog igång, så handlade det övervägande om utmattnings-depressioner. Idag tas smärt-patienter upp. Anledningen till att jag är sjukskriven var från början en skada på höger hand, men även depressiva besvär. Smärta + depression så att säga. Smärtan finns kvar, men inte alls i samma utsträckning sedan jag slapp ifrån arbetsuppgifter och -belastning. Depressionerna finns även de kvar, men de första perioderna av sjukskrivning och sedan sjukersättning gjorde att jag mådde bättre än jag gjort på många år. Jag slapp den allmänna stress som ett arbete innebär, både positiv och negativ stress, men framför allt slapp jag dessa återkommande tillfällen när jag var tvungen att förklara och FÖRSVARA mig för att jag inte fungerade lika friktionsfritt som alla andra. Det här lugnet höll i sig ända tills det var dax att förlänga sjukersättningen. Återigen fick jag förklara och försvara, jag kallades arbetsskygg och blev inte trodd eftersom de sänkte ersättningen till hälften. Det var för två år sedan. Jag överklagade och FK höjde till 75 % och förlängde med sex månader. Något bättre, men vid det här laget mådde jag dåligt. Riktigt dåligt. Det är först nu, de senaste 3-4 månaderna som jag har haft näsan ovanför vattenytan igen och då är det åter dax för ansökan om förlängning..... Jag håller inte med om att sjukskrivning passiviserar. Inte för alla. Anledningen till att det inte kommer fram att sjukskrivning kan vara positivt är väl en rädsla för en ännu större ökning i antal. Tänk om de kunde koncentrera sig på de som faktiskt VILL och ORKAR ta sig tillbaka. Ge arbeten till de som är fullt friska i stället för att börja utreda långtidssjukskrivna. Framför allt måste arbetsgivare inse sitt ansvar vad gäller rehabilitering - det är inte FK:s ansvar -  och sätta in åtgärder t.ex vid det andra tillfället för sjukskrivning av samma orsak. Min arbetsgivare gav blanka sjutton i mig och jag hoppas att det är ett undantag.


Nu är jag på riktigt dåligt humör!

Skit!


Adjö! 


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Skapa flashcards