Alla inlägg den 7 juli 2007

Av Ewa - 7 juli 2007 20:22

Pär och Elin åkte redan före nio i morse och jag var fortfarande nyvaken och lätt handlingsförlamad och blev sittande framför TCM ett bra tag. När jag väl ryckte upp mig, så dammtorkade, dammsög och skurade jag i köket och sedan släppte jag ut grisarna. Frukost och sedan städade jag resten av nedervåningen och det var ovanligt skräpigt. Nu är det rent och fint och eftersom jag är ensam, så blir det inga prylar som ligger och dräller mer än nödvändigt (Pär och Elin vet vad jag menar.....).


Pär och jag har en återkommande strid varje sommar och orsaken är ett vindspel som jag köpte i Göteborg för några år sedan. Den består av delfiner i balsaträ och metallstänger som klingar fint när vinden tar tag i dem. Avsikten med vindspelet är att det ska ha en lugnande inverkan och på mig har det det, men inte på Pär. Så fort det blåser mer än bara en svag fläkt, så är han där och tar ned det och han gör det varje kväll oxå eftersom han blir störd av det vare sig vi har sovrumsfönstret öppet eller inte (vindspelet hänger på balkongen som ligger precis utanför sovrummet). Han säger oxå att om han bodde granne med det ljudet så skulle han bli tokig (läs: han tar ned spelet av hänsyn till grannarna. Yeah, right!) Det första jag gjorde när jag steg upp i morse, var att hänga ut det och där ska det få hänga ostört i två veckor! HA!


Nu sitter jag i köket med nybryggt te. Marsvinen har "nattats" dvs de är inne i buren för natten. Det är tyst när P & E inte är hemma och det märks mest den första dagen. Efter det så tycker jag att det är skönt att få vara helt solo i några dagar. Jag har ett återkommande behov av att få vara ifred/ ensam och det har jag alltid haft och ju mer folk jag har runt mig desto större blir behovet, men det är ändå inte lika stort som för bara några år sedan. De senaste fem-sex åren, så har Pär och Elin tillbringat ett par veckor på Öland medan jag har stannat hemma (jag har aldrig riktigt trivts där - jag gillar inte lantliv och det är ofta så vansinnigt varmt där). Sedan brukar det bli två veckor hemma när vi hittar på lite av varje tillsammans och sedan, i början av augusti brukar de och farmor, farfar och kusiner med föräldrar hyra stugor i Grövelsjön i en vecka. Det gillar jag inte heller; dvärgbjörkar och kalfjäll såg jag tillräckligt av medan jag växte upp i Kiruna. De flesta brukar tycka att det är konstigt att vi inte har hela semestern tillsammans medan vi är övertygade om att det är just den "nu-har-vi-semester-och-SKA-ha-mysigt-tillsammans-dygnet-runt"-pressen som oxå är stressande och ofta leder till att man har det allt annat än just mysigt tillsammans. Vi har hållit ihop i 17 år och varit gifta i 15, så någonting gör vi ju rätt.


Nu ska jag spela Sims och det är nog dax för frun i huset att bli gravid!


Natti, natti. 


Presentation


Allvar, svammel och underfundiga fundringar.
5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

1 av 3

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Länkar

Anti-spam

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Jag är isbjörns-fadder

Jag är panda-fadder

Jag är tiger-fadder


Ovido - Quiz & Flashcards